تجری مطرح کرد: دفاتر اسنادرسمی مسئول تنظیم و ثبت سند مالکیت‌خودرو/ ناجا به دنبال احقاق حقوق مردم باشد

تجری

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر اینکه تنظیم و ثبت سند مالکیت خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی انجام گیرد، گفت: مسئولان ناجا به جای تامین منافع بخشی خود به دنبال تحقق حقوق عموم مردم باشند.

به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران به نقل از خبرگزاري خانه ملت،‌فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به سخنان سخنگوی ناجا مبنی بر اینکه سند سبز خودرو معتبر بوده و کانون سردفتران نباید برای مردم بحران ذهنی ایجاد کنند، گفت: برای نقل و انتقال خودور و تنظیم سند معامله مالکیت خودرو باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد، این همان تصمیمی است که در کمیسیون اصل نود مجلس گرفته و ابلاغ شد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب وگیلانغرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صدور کارت، احراز هویت و اصالت و فک پلاک اما همچنان از وظایف ذاتی نیروی انتظامی است و تغییری در آنها صورت نگرفته است و به موجب ارائه کارت معاینه و تایید معامله از سوی نیروی انتظامی سند رسمی مالکیت در دفاتر اسناد رسمی باید تنظیم و ثبت شود.

 

تنظیم و ثبت سند مالکیت خودرو امری تخصصی و در حیطه وظایف دفاتر ثبت است

 

وی با یادآوری اینکه بر اساس قانون نیروی انتظامی موظف به تنظیم سند رسمی مالکیت خودرو نیست، گفت: تنظیم و ثبت سند مالکیت خودرو اقدامی تخصصی است که باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی صورت گیرد، مسئولان ناجا نیز به جای تامین منافع بخشی خود باید به دنبال تحقق حقوق عموم مردم باشند.

تجری گفت: نیروی انتظامی برای تنظیم سند و ثبت مالکیت نیروی متخصص نداشته و می‌بایست در این بخش از ظرفیت دفاتر اسنادرسمی بهره گیرد، متاسفانه دخالت‌ها و اجازه ندادن‌ها یا ورود ناصواب نیروی انتظامی سبب ضایع شدن حقوق مردم و نهایتا افزایش پرونده‌ها در محاکم قضایی شده است.

 

نابسامانی در نقل‌وانتقال خودرو به موجب خودخواهی و خودمحوری مسئولان

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: امروزه در برخی موارد خودرو بعد از پنج مرتبه خرید و فروش به دلیل نداشتن سند ثبت رسمی با مشکل مواجه شده است، در حقیقت خودخواهی‌ها و خودمحوری برخی مسئولان سبب سردرگمی و ایجاد مشکل برای مردم شده است.

 

وی تاکیدکرد: مسئولان برای هدایت مردم به سمت نگاه‌های صنفی، معاملی و منفعتی باید از جایگاه خود به دنبال تحقق حقوق مردم باشند، نیروی انتظامی یا دفاتر اسناد رسمی برای مجلس تفاوتی ندارند مهم اجرای قانون و احقاق حقوق مردم است متاسفانه هم‌اکنون تفاسیر منفعت‌طلبانه از قانون سبب ظلم در حق مردم شده به نوعی که نابسامانی نقل و انتقال خودرو در قوه قضاییه قابل رصد است.

 

لزوم کاهش هزینه‌های ثبت مالکیت خودرو در فاتر ثبت

 

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص پیشنهاد کاهش هزینه حق‌الثبت مالکیت خودرو در دفاتر ثبت، گفت: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 رد شده است، در واقع برای حل مشکل مردم و اجرای مُر قانونی بهتر است دفاتر اسناد رسمی هم نسبت به کاهش هزینه‌های نقل و انتقال خودرو اهتمام ورزند، هرچند نمایندگان این موضوع را در صحن مطرح خواهند کرد و در قوانین دیگر هم می‌توان به اصلاح آن پرداخت.

 

گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ سردار سعید منتظر المهدی سخنگوی ناجا در مورد اختلاف ناجا و کانون سردفتران گفت: سند سبز خودرو از لحاظ قانونی معتبر است و به کانون سردفتران توصیه می‌کنم برای مردم بحران ذهنی ایجاد نکنند.

 

موضوع خبر: