رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خبر داد: وصول درآمد ۲۶ هزار میلیارد تومانی به نفع خزانه از طریق ثبت اسناد رسمی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از وصول درآمد ۲۶ هزار میلیارد توماني به نفع خزانه از طریق ثبت اسناد رسمی خبر داد.

 

 

به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: کل مبلغ وصولی حق الثبت اسناد رسمی در ۱۰ ماهه گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده که به خزانه دولت واریز شده كه ۴۲ درصد از اين مبلغ متعلق به هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و ۸ درصد نیز به حساب شهرداری‌ها واریز شده است.

دشتی اردکانی در رابطه با ماده ۲۹ قانون تخلفات رانندگی گفت: شهریور امسال شکایتی را مبني بر اجرايي نشدن ماده 29 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي به کمیسیون اصل ۹۰ ارايه و مطالب و مستندات خود را به صورت مکتوب به کمیسیون اصل ۹۰ ارايه كرديم كه در نهايت هفته گذشته با نظر قاطع نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰، مناقشات پایان یافت و بر ثبت نقل و انتقال معاملات خودرو در دفاتر صحه گذاشته شد.

 

وی آمادگي كامل كانون را مبني بر استقرار دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک براي جلوگيري از سردرگمي مردم اعلام كرد و گفت: مسئولان قوه قضاییه تاكنون بارها اعلام کرده اند که سند مالکیت سندی است که در دفاتر اسناد تنظیم می شود اما نیروی انتظامی همچنان بر اختیاری بودن آن تاكيد مي كرد.

 

رئیس کانون سردفتران و دفترياران گفت: با شکایتی که انجام دادیم، کمیسیون اصل ۹۰ بر ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد و نیروی انتظامی باید در آینده پاسخگوی برگه های سبزی که تحت عنوان سند مالکیت صادر کرده باشد.

 

وی افزود: صاحبان خودروهایی که قبلا به دفاتر اسناد رسمي مراجعه نکردند باید به اين دفاتر مراجعه کرده و حق الثبت و حق التحریرهای قبلی را پرداخت کنند.

 

دشتي اردكاني ادانه داد: در ده ماهه گذشته، ۱۰ میلیون سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده که از این تعداد بیش از دو میلیون سند مربوط به نقل و انتقالات خودرو بوده است.

 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در بخش ديگري از سخنان خود دررابطه با پیش فروش ساختمان گفت: در ۱۰ ماهه گذشته ۲۴۶ مورد سند پیش فروش تنظیم شده است.

 

وي همچنين از شهرداری‌ها خواست تا دفاتر اسنادرسمي را در بحث پيش فروش ساختمان با صدور شناسنامه فنی ساختمان ياري كنند.

 

دشتی اردكاني درخصوص كاهش میزان حق الثبت با ابراز تاسف از اينكه این موضوع در برنامه ششم توسعه حل نشده است، گفت: مقرر شده اين موضوع مورد بررسي نمايندگان در مجلس قرار گيرد و امیدواریم این طرح رای بیاورد تا فشار از روی مردم برداشته شود.

 

 

 

 

همچنين در ابتداي اين نشست احمد علي سيروس،‌ مشاور کانون سردفتران ودفترياران در رابطه با کمیسیون اصل ۹۰ و رأی بر الزام قانون براي ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گفت: شکایت کانون سردفتران و دفترياران از ناجا در شهریور سال جاري مطرح شده بود كه در نهايت اعضای کمیسیون اصل 90 رای دادند که قانون به ثبت نقل و انتقال معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی صراحت دارد.در حقيقت طرف ما در اینجا نیروی انتظامی نیست بلکه شرکتی به نام رهگشا و حامیان آن است.

 

سيروس اظهار داشت: کمیسیون اصل ۹۰ در آبان ماه جلسه ای را برگزار کرد كه مقرر شد ادله خودر را به به صورت مکتوب ارايه كند و پس از جلسات متعدد مقرر شد کمیته نظامی و سیاسی کمیسیون اصل 90، گزارش جامعی را تهیه کند. در نهایت اعضای کمیسیون رای دادند که قانون به ثبت نقل و انتقال معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی صراحت دارد.

 

وی در پايان خاطر نشان كرد: با نظریه کمیسیون به تمام مناقشات پایان داده شد و بر ثبت نقل و انتقال معاملات خودرو در دفاتر اسناد، صحه گذاشته شد.

 

 

 

 

موضوع خبر: